Tämän case-esimerkin tavoitteena on, että opiskelija omaksuu kehittyvän ja uudistuvan otteen jatko-opintoihin. Lisäksi tavoitteena on luoda alueen yrittäjistä verkosto, jonka myötä yhteistyötä alueen yrittäjien ja lukion välillä voisi kehittää; työpaikkoihin voisi mennä joko töihin tai tutustumaan paikan päälle. Lisäksi elinkeinoelämän edustajia on tarkoitus pyytää vierailemaan lukiolla. Tarkoituksena on lisätä urasuunnittelua ja jatko-opintovalmiuksia tukevia opintoja korkeakoulusta.
Case-esimerkin kuvaus:
Case-esimerkissä suunniteltiin ja pilotoitiin työelämään tutustumisen kurssi/opintokokonaisuus, joka sisällytetiin lukion opetussuunnitelmiin LOPS2016 ja LOPS2019. Lukion opiskelijoilla oli ensimmäistä kertaa mahdollisuus valita ja suorittaa työelämään tutustumisen kurssi lukuvuonna 2021-2022. Kurssi oli suosittu heti alusta alkaen. Opiskelijat ovat voineet valita avoimen korkeakoulun opintoja maksutta eri korkeakoulujen tarjonnasta. Avoimen opinnot tunnustetaan lukion oppimäärään. 1,5 op korkeakouluopintoja vastaa 1 kurssia/2op. Jatkossa toimintaa kehitetään siten, että yhteistyötä jatketaan alueen yrittäjien ja työelämään tutustumisen rinnalle rakennetaan mahdollisuus tutustua korkeakouluopintoihin joko opettajan ja ryhmän mukana tai oman kiinnostuksen mukaan yksittäisenä opiskelijana.
Tekijät: Uuden osaamisen lukio (UuLops) ESR- hankkeessa Arja Ranto ja Esa Härmä, Siikalatvan lukio