Tämän case-esimerkin tavoite on, että opiskelijat näkevät, miten erilaisia polkuja opettajat ovat päätyneet tähän työhön. Samalla he voivat huomata, että opettajatkin ovat tavallisia ihmisiä ja heihin päästään kurkkaamaan opettajaroolin ulkopuolelta.
Case-esimerkin kuvaus:
Jokainen osallistuva opettaja suunnitteli ja piti 15 min (vaihtoineen) esityksen omasta elämän, opiskelujen ja uran taipaleestaan. Opiskelijat kiersivät kuuntelemassa opettajien esitykset, välissä oli välipalatauko. Kun kaikki esitykset oli käyty läpi, kokoonnuttiin yhteen ja opiskelijoille oli Kahoot-visa, jossa oli 2 kysymystä kunkin opettajan elämästä. Kahootissa oli palkintona kärkikolmikolle pitsapalkinnot. Jatkossa toimintamallia kehitetään siten, että elävä kirjasto toteutetaan vuosittain siten, että nyt vuorossa olivat opettajat, seuraavana vuonna korkeakouluopiskelijat ja sitten yrittäjät.
Tekijät: Uuden osaamisen lukio (UuLops) ESR- hankkeessa Helmi Alanärä ja Markku Leppäjärvi, Oulaisten lukio