Perusopetus – yläkoulu
Perusopetus – yläkoulu
Yrittäjyyskasvatus yläkoulussa
Yläkoulussa vahvistetaan nuorten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja monipuolisesti osana eri oppiaineita ja oppimiskokonaisuuksia. Tavoitteena on tulevaisuuteen innostaminen ja oman jutun löytäminen valintojen tueksi. Yläkoulun yrittäjyyskasvatuksessa korostuu erilaisten mahdollisuuksien tunnistaminen ja uusien asioiden rohkea kokeileminen.
Tutustu Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatusmallin yhteisiin tavoitteisiin ja suosituksiin täällä.
Kehittämistavoitteet
Yläkoululle on määritetty erilaisia kehittämistavoitteita, jotka ovat:
- Aloitetaan, kehitetään ja vahvistetaan yhteistyötä työelämän kanssa ja hyödynnetään sitä säännöllisesti ja tavoitteellisesti osana eri aineiden opetusta.
- Tunnistetaan jo tehty työ yrittäjyyskasvatuksen parissa ja vahvistetaan opetushenkilöstön yrittäjyyskasvatusosaamista täydennyskoulutuksen ja verkostotoiminnan kautta.
- Hyödynnetään yrittäjyyskasvatuksen sisältöjä, arvoja ja menetelmiä osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
- Tehdään yhteistyötä eri luokka- ja kouluasteiden välillä sekä kiinnitetään erityistä huomiota nivelvaiheisiin.
- Kehitetään TET-jaksoa niin sisältöjen, verkostojen kuin menetelmien näkökulmista.
- Tarjotaan kaikille oppilaille mahdollisuus valita yrittäjyysopintoja tai yrittäjyyskasvatuksen menetelmin toteutettuja valinnaisaineita.
- Sisällytetään yrittäjyyskasvatukseen liittyvät teemapäivät (esim. Yrittäjän päivä, kansainvälinen yrittäjyysviikko, kansainvälinen rahaviikko) koulun vuosikelloon.
Yläkoulun osaamistavoitteet
Yläkoulun alueellisiksi osaamistavoitteiksi on koottu opetussuunnitelmassa mainittuja yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita. Tavoitteisiin päästään läpi koulupolun ja ne linkittyvät eri oppiaineisiin sekä laaja-alaisen osaamiseen.
- Oppilas ymmärtää yrittäjyyden merkityksen yhteiskunnassa ja yhtenä työelämän mahdollisuutena.
- Oppilas tunnistaa lähialueen elinkeinoelämän erityispiirteitä ja keskeisiä toimialoja, ymmärtää työelämän pelisääntöjä ja toimintatapoja, osaa hakea töitä sekä toimia työelämässä.
- Oppilas osaa sanoittaa osaamistaan ja tunnistaa, miten sitä voi hyödyntää työelämässä ja yrittäjyydessä.
- Oppilas ymmärtää oman talouden hallinnan merkityksen ja osaa suunnitella rahankäyttöään.
- Oppilas tunnistaa kestävän kehityksen eri osa-alueet ja kestävän elämäntavan merkityksen ympäristölle, yhteiskunnalle ja ihmisille.
- Oppilas ymmärtää, miksi digitaitoja ja -välineitä tarvitaan opiskeluissa, työelämässä ja yhteiskunnassa ja että taidot ovat osa yleisiä työelämätaitoja.
- Oppilas ymmärtää kansainvälisen maailman merkityksen yksilöille ja erilaisille yhteisöille sekä arvostaa omien yhteisöidensä moninaisuutta.
- Oppilas tunnistaa, miten koulussa hankittuja taitoja ja osaamista voi käyttää oman ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.