Perusopetus – alakoulu
Perusopetus – alakoulu
Yrittäjyyskasvatus alakoulussa
Alakoulun yrittäjyyskasvatuksessa painottuvat yhteiskunta-, talous- ja työelämätiedot ja -taidot. Oppijat vahvistavat yrittäjämäisiä taitojaan, kuten yritteliäisyyttä ja aloitekykyä, vastuullisuutta, innovatiivisuutta ja luovuutta sekä itsetuntemusta. Alakoulun yrittäjyyskasvatuksessa korostuu yhteistoiminnallisuus ja tekemällä oppiminen.
Tutustu Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatusmallin yhteisiin tavoitteisiin ja suosituksiin täällä.
Kehittämistavoitteet
Alakoululle on määritetty erilaisia kehittämistavoitteita, jotka ovat:
- Tunnistetaan jo tehty työ yrittäjyyskasvatuksen parissa ja vahvistetaan opetushenkilöstön yrittäjyyskasvatusosaamista täydennyskoulutuksen ja verkostotoiminnan kautta.
- Yhdistetään yrittäjyyskasvatuksen sisältöjä, arvoja ja menetelmiä muihin teemoihin: kestävä kehitys, digitalisaatio ja kansainvälisyys.
- Tehdään yhteistyötä eri luokka- ja kouluasteiden välillä sekä kiinnitetään erityistä huomiota nivelvaiheisiin.
- Hyödynnetään menetelmiä sekä työskentelyssä että arvioinnissa, jotka tukevat oppilaan vahvuuksien löytämistä, taitojen tunnistamista ja itsetunnon kehittymistä.
- Aloitetaan, kehitetään ja vahvistetaan yhteistyötä työelämän kanssa.
- Mahdollistetaan oppilaiden omaehtoinen toiminta koululla esimerkiksi tapahtumien järjestämisessä.
- Sisällytetään yrittäjyyskasvatukseen liittyvät teemapäivät (esim. Yrittäjän päivä, kansainvälinen yrittäjyysviikko, kansainvälinen rahaviikko) koulun vuosikelloon.
Osaamistavoitteet
Alueellisesti on asetettu opetussuunnitelmasta koottuja yrittäjyyskasvatuksen osaamistavoitteita. Tavoitteiden tarkoituksena on auttaa opetushenkilöstöä tunnistamaan jo tekemäänsä työtä yrittäjyyskasvatuksen parissa. Tavoitteisiin päästään läpi koulupolun ja ne linkittyvät eri oppiaineisiin sekä laaja-alaisen osaamiseen.
- Oppilas ymmärtää, mitä yrittäjyydellä tarkoitetaan ja mitä asioita siihen liittyy.
- Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan, osaa asettaa realistisia tavoitteita ja toimia vastuullisesti yksilönä ja ryhmässä.
- Oppilas tunnistaa lähiympäristön ammatteja, yhteiskunnan ja työelämän toimijoita, arvostaa erilaista työtä ja tunnistaa erilaisia työelämätaitoja.
- Oppilas hahmottaa rahan arvon, ymmärtää tienaamisen logiikan ja osaa toimia kestävänä kuluttajana.
- Oppilas tunnistaa omien valintojen sekä tekojen merkityksen kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
- Oppilas uskaltaa rohkeasti kokeilla tieto- ja viestintäteknologian työkaluja ja käyttää niitä vastuullisesti ja turvallisesti.
- Oppilas ymmärtää, että hän voi toimia kansainvälisesti ja tunnistaa erilaisia kansainvälisen toiminnan muotoja.